14ژوئیه 2023 - در سال های اخیر مطالعات گزارش داده اند که کافئین به طور کلی و قهوه به طور خاص ممکن است فوایدی برای سلامت افراد داشته باشد. برای مثال، مقاله ای که سال گذشته در JAMA، مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، گزارش داد که قهوه با کاهش مرگ و میر مرتبط است. تحقیقات دیگر رابطه بین قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2(T2D)، برخی از انواع سرطان و سنگ کیسه صفرا را نشان داده اند.

اکنون یک مطالعه جدید از محققان اسپانیایی رابطه احتمالی بین مصرف کافئین و ایجاد رتینوپاتی دیابتی(DR)  را بررسی کرده است، یک عارضه ی دیابت که ناشی از آسیب به عروق خونی شبکیه( لایه حساس به نور در پشت کره چشم) است. اگرچه یک مطالعه قبلی نشان داد که مصرف بیش از دو فنجان قهوه در روز بروز رتینوپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد، در اکثر موارد نتایج تحقیقات قبلی متفاوت بوده است، یا همانطور که نویسندگان بیان کردند، "به طور کلی، نتایج متناقض در مورد تاثیر مصرف کافئین و DR منتشر شده است".

این تحقیق جدید، "کافئین و خطر رتینوپاتی دیابتی در دیابت نوع 2: یافته های مطالعات بالینی و تجربی" در مجله Nutrients منتشر شد. نویسندگان اظهار داشتند: از نظر ما، این اولین مطالعه برای ارزیابی رابطه بین مصرف کافئین و خطر DR در افراد مبتلا به T2D، و همچنین آزمایش تاثیر کافئین در یک مدل تجربی دیابتی است.

محققان 144 فرد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی و 147 نفر را که مبتلا به رتینوپاتی دیابتی نبودند، انتخاب کردند و آنها را توسط یک چشم پزشک متخصص ارزیابی نمودند. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی به ‌صورت جداگانه برای هر شرکت ‌کننده یک «پرسشنامه تأیید شده ی فرکانس مصرف غذا (FFQ) را با 101 مورد اجرا کرد که از هر فرد می‌پرسید چند بار در طول سال گذشته برخی از مواد غذایی را مصرف کرده‌ است. میزان دریافت کافئین با گنجاندن منابع مختلف محاسبه شد. تقریباً از هر ده نفر، 9 نفر کافئین خود را از طریق قهوه معمولی دریافت می‌کنند، اما منابع دیگر عبارتند از: نوشابه‌های بدون قند، نوشابه های گازدار، چای و دم نوش ها، قهوه بدون کافئین، شکلات، کلوچه‌های شکلاتی، کیک، بستنی، مشروبات الکلی، محصولات لبنی و غلات.

میانگین سنی شرکت کنندگان حدود 60 سال و نسبت مردان و زنان حدود 50/50 بود. محققان علاوه بر مطالعه ی رویه‌های غذایی انسان‌ها، روی موش‌ها نیز آزمایش کردند. دو بار در روز به مدت دو هفته، به نیمی از یک گروه  از 20 موش یک قطره کافئین در هر چشم داده شد، در حالی که به نیمی دیگر قطره چشمی بدون کافئین داده شد.

به نظر می رسد کافئین از چشم ها در برابر رتینوپاتی دیابتی محافظت می کند

محققان گفتند: فرکانس بالاتری از افراد مبتلا به DR در گروه کمترین چارک مصرف کافئین در مقایسه با افراد بدون DR قرار داشتند، گرچه آنها "تفاوتی بین گروه ها در مصرف قهوه و چای مشاهده نکردند." با این حال، آن‌ها چنین پیشرفت‌هایی را در موش‌ها پیدا نکردند، با این حال به نظر می‌رسید کافئین با میزان «تخلیه عروقی» کمتری مرتبط باشد- نوعی نشت از عروق خونی که باعث تورم شبکیه و اختلال در بینایی می‌شود.

به طور خلاصه، نویسندگان نوشتند: مدل تعدیل شده در مطالعه ی انسانی، نشان داد که مصرف متوسط و زیاد کافئین «اثر محافظتی» بر رتینوپاتی دیابتی دارد. نتایج ما نشان می دهد که یک اثر محافظتی وابسته به دوز کافئین برای ابتلا به رتینوپاتی دیابتی وجود دارد، در حالی که مزایای بالقوه آنتی اکسیدان های موجود در قهوه و چای را نیز باید در نظر گرفت. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید مزایا و مکانیسم های نوشیدنی های کافئین دار در توسعه DR مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/07/14/caffeine-might-help-prevent-retinopathy/